Czym są probiotyki?

Czym są probiotyki?

Probiotyk jest nazywany dobrą bakterią. Z biegiem lat probiotyki uzyskały uznanie pacjentów, ponieważ odbudowują naszą mikroflorę jelit, a do tego przyczyniają się do produkowania witamin. Działanie probiotyków wykracza poza tenże zakres. Jakie mają właściwości? Dla kogo są wskazane? Wszystko to sprawdzimy.

Definicja

Probiotyki są żywymi kulturami bakterii oraz drożdży, których zadaniem głównym jest odbudowa pokarmowego przewodu mogącego zostać uszkodzonym poprzez antybiotyki przez nas przyjmowane. Probiotykami są najczęściej bakterie mlekowego kwasu, których właściwości drogocenne znane już były w starożytności.

Zainteresowanie mlekowymi pałeczkami wskazał niejaki Pasteur, który w roku 1908 był laureatem Nobla. Opisał on zachowanie drożdży oraz bakterii poprzez picie mleka, kefiru oraz jogurtów, które to przyczyniają się do obudowy przewodu pokarmowego.

Jakie szczepy bakterii są wykorzystywane najczęściej?


Probiotyki stanowią najczęściej pałeczki mlekowego kwasy, a także bakterie oraz drożdże. W tymże kontekście warto oczywiście wspomnieć, że nie wszystkie drożdże oraz bakterie mogą być probiotykami. Muszą one na pewno spełnić cały szereg warunków. O jakie warunki chodzi? Na pewno muszą pochodzić od ludzi. Co więcej ich przynależność rodzajowa oraz gatunkowa musi być potwierdzona molekularnymi badaniami. Kolejny warunek to kwestia odpornością na działanie kwasu żołądkowego oraz także żółci. Do tego nie możemy zapomnieć o wykazywaniu wpływu pozytywnego na gospodarza. Oczywiście muszą być także genetycznie stabilne. Probiotyki muszą być zdolne do produkcji substancji, która wykazuje przeciwdrobnoustrojowe działanie. Poza tym nie mogą wykazywać patogennego działania, jak i także inwazyjnego czy też rakotwórczego. Nie możemy zapomnieć o wykazywaniu działania przeciwstawnego do działania chorobotwórczych bakterii. Ostatnim warunkiem, który musi je cechować jest żywotność i trwałość z uwagi na przechowywanie w niekorzystnym środowisku, na przykład w laboratorium. Probiotyk jest zapisywany przez danego lekarza przy stosowaniu przez nas antybiotyków. Jest to pewnego rodzaju ochrona przed uszkadzaniem naszego organizmu. A gdzie można kupować probiotyki? Zawsze probiotyki kupujemy w aptece. Czy potrzebujemy na nie receptę? Nie, recepta nie jest konieczna. Farmaceuta w aptece na pewno doradzi nam odpowiedni probiotyk. Musimy także wiedzieć, że na całe szczęście probiotyki nie są drogie. Są to naprawdę drobne pieniądze. 

Probiotyki dla zdrowych jelit

Probiotyki dla zdrowych jelit

Nasze jelita stają się coraz ważniejsze. Mówiąc dokładniej, rośnie świadomość wielkiego wpływu, jaki zdrowie jelit ma na nasze ogólne samopoczucie. Nic więc dziwnego, że coraz większy nacisk kładzie się na żywność, która jest dobra dla naszego układu pokarmowego w żywieniu.

W związku z trawieniem zwraca się uwagę na specjalne pokarmy, które dzięki swoim szczególnym właściwościom wspierają ogólnie zdrowie jelit i mogą sprzyjać odbudowie flory jelitowej, zwłaszcza po stresujących sytuacjach – na przykład po zastosowaniu leków, takich jak antybiotyki. Żywność probiotyczna (probiotyk i probiotyki) „Pro bios” oznacza „na całe życie”.

Probiotyki dla zdrowych jelit

Pokarmy probiotyczne zawierają specjalne, bardzo odporne szczepy bakterii, które nie są rozkładane przez kwas żołądkowy, ale żywe docierają do jelit. Jeśli czujesz zniesmaczenie na myśl o żywych bakteriach w twoim jedzeniu, ostrzeż: mikroorganizmy probiotyczne są najlepszego gatunku i nie mają nic wspólnego z chorobami. Wręcz przeciwnie: w jelicie zapewniają nawet wypieranie potencjalnie szkodliwych zarazków, utrzymując równowagę flory jelitowej. Ma to pozytywny wpływ nie tylko na trawienie, ale także na układ odpornościowy, który w dużej mierze znajduje się w naszych jelitach.

Ponadto te dobre szczepy bakterii znajdują się w wielu codziennych produktach spożywczych. W szczególności jogurt naturalny (który nie był pasteryzowany ani podgrzewany) i produkty fermentowane, takie jak kiszona kapusta lub kefir, zawierają takie mikroorganizmy. Żywe kultury zawarte w tych produktach mogą w naturalny sposób wspomagać rozkład cukru mlecznego u osób, które mają problemy z trawieniem laktozy.

Probiotyki – gdzie się naturalnie znajdują?

Ponieważ większość naturalnie występujących bakterii nie może długo osadzać się w jelicie, należy je dostarczać organizmowi regularnie iw wystarczających ilościach, aby uzyskać pozytywny wpływ na zdrowie jelit. Na przykład, aby wystarczająca ilość bakterii kwasu mlekowego dostała się do jelita, należy codziennie spożywać od dwóch do trzech filiżanek naturalnego jogurtu. Jeśli to dla Ciebie za dużo, możesz również skorzystać z probiotycznych szczepów bakterii w skoncentrowanej formie. Żywność prebiotyczna (prebiotyki)

Jeśli bakterie probiotyczne są silnikiem, który utrzymuje nasze jelita w pracy, to bakterie prebiotyczne są paliwem. Wzmacniają mikroorganizmy obecne w jelicie, a tym samym przyczyniają się do tworzenia korzystnego środowiska jelitowego. Mówiąc dokładniej, prebiotyki to składniki żywności (głównie błonnik), które są niestrawne i dlatego mogą przenikać do żołądka i daleko do przewodu pokarmowego. Tam są rozkładane przez pewne szczepy bakterii i przekształcane w przydatne substancje. Oznacza to, że substancje prebiotyczne stymulują aktywność dobrych bakterii jelitowych, a tym samym nawet sprzyjają ich wzrostowi. Dlatego regularne spożywanie pokarmów prebiotycznych może mieć również pozytywny wpływ na zdrowie jelit. Głodni mieszkańcy naszych jelit są szczególnie zadowoleni z błonnika z pełnoziarnistych zbóż, karczochów, cebuli lub bananów, ponieważ te „mali pomocnicy” zawarte w pokarmach roślinnych przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania jelit i zwiększają objętość stolca. Żywność synbiotyczna (synbiotyki)

Probiotyki dla jelit

Kiedy probiotyk od BEE łączy się z substancjami prebiotycznymi, nazywa się je synbiotykami. Wspierają się nawzajem w swoich pozytywnych właściwościach dla organizmu, tworząc środowisko jelitowe, w którym pożyteczne szczepy bakterii czują się komfortowo. Wskazówka: Możesz łatwo stworzyć synbiotyczny przepis na codzienne życie, na przykład wycinając banana w jogurt naturalny i dodając płatki owsiane lub siemię lniane, które również dostarczają dobrych substancji prebiotycznych. Ogólnie rzecz biorąc, pokarmy probiotyczne, prebiotyczne i synbiotyczne mogą mieć pozytywny wpływ na zdrowie jelit, ale nadal nie są w stanie zrekompensować złych nawyków żywieniowych. Szczęśliwe centrum najlepiej stworzyć poprzez wszechstronną, zdrową dietę, odpowiednie nawodnienie i regularne ćwiczenia.

 

 

Jogurty probiotyczne – czy są zdrowsze niż zwykłe jogurty?

Jogurty probiotyczne – czy są zdrowsze niż zwykłe jogurty?

Jogurty probiotyczne są uważane za bardzo zdrowe. Słowo “probiotyk” (https://www.bee.pl/9421-probiotyki-dla-dzieci-i-doroslych) pochodzi od greckiego „pro bios”, co oznacza „na całe życie”. Jogurty probiotyczne zawierają żywe mikroorganizmy, takie jak pałeczki kwasu mlekowego i bifidobakterie. Są to przedstawiciele własnych typów bakterii kwasu mlekowego występujących w ludzkim jelicie.

Według Niemieckiego Towarzystwa Żywieniowego (DGE), wpływ jogurtów probiotycznych, takich jak stymulacja układu odpornościowego, został do tej pory udowodniony tylko dla kilku określonych szczepów bakterii i tylko dla kilku parametrów odpornościowych w badaniach klinicznych na ludziach.

Dlatego „jogurt probiotyczny” nie jest tak zdrowy, jak się powszechnie uważa. Tylko ostrą biegunkę można złagodzić i skrócić stosując probiotyki; w aptekach podaje się je w celu zapobiegania biegunce. Jednak w takich przypadkach stosuje się leki probiotyczne, a nie jogurt.

Wiele probiotyków jest mało przydatnych

Z punktu widzenia producenta oznacza to: Jedz jak najwięcej jogurtu, aby wystarczająca ilość bakterii dotarła na dno. Zdaniem ekspertów potrzeba do tego co najmniej 100 milionów do 1 miliarda żywych bakterii każdego dnia. Dla porównania: w naszych jelitach żyje około biliona bakterii. Producenci wpadli na pomysł dodania tych dwóch rodzajów bakterii do ich jogurtów. Chociaż pałeczki kwasu mlekowego i bifidobakterie stanowią największą część w ludzkim jelicie, od 800 do 1000 różnych bakterii kolonizuje ścianę jelita. Jeśli jakiś rodzaj bakterii nabędzie nadwagi, może szybko zmienić się w negatywny, ponieważ tylko skład poszczególnych bakterii, który jest różny w zależności od osoby, tworzy zdrową florę jelitową.

Inteligentna flora jelitowa

Zasadniczo flora jelitowa odrzuca wszystko, co nie pasuje do indywidualnego składu bakterii, w tym bakterie probiotyczne. Niemniej jednak narodził się nowy produkt z jogurtem probiotycznym. To, czy jest „dobre dla trawienia” i ważne „dla zdrowej flory jelitowej” – zwłaszcza u zdrowych ludzi – zostało dotychczas tylko częściowo udowodnione.

Tradycyjne jogurty

Na przykład jogurty na południowych Bałkanach składają się wyłącznie z mleka i Lactobacillus bulgaricus, bez żadnych innych dodatków. Jogurt naturalny tego typu jest tam również sprzedawany bez recepty. Porcja – zwykle 500g – zachowuje świeżość tylko przez kilka godzin, jednak w lodówce około dnia. Z kolei składnikami słodzonego jogurtu środkowoeuropejskiego są: mleko, odtłuszczone mleko w proszku, emulgator E322, modyfikowana skrobia kukurydziana, barwniki, aromaty i substancje słodzące.

Indywidualna flora jelitowa

Wniosek: Terminu probiotyki nie należy pochopnie kojarzyć ze zdrowym, zwłaszcza że odnosi się tylko do bakterii, które przeżywają podróż przez przewód pokarmowy w stanie nienaruszonym. Biorąc pod uwagę różnorodność żywych bakterii w jelitach, jest mało prawdopodobne, aby którykolwiek gatunek sam w sobie miał jakikolwiek wpływ na zdrowie. Zdrowa flora jelitowa nie jest tworzona po prostu przez wzrost bakterii jelitowych, ale przez odpowiedni skład, czyli indywidualne środowisko flory jelitowej. Większość bakterii jelitowych uwielbia kwaśne środowisko, które może być dostarczane z zewnątrz przez kwas L – (+) – mlekowy, na przykład w jogurcie, twarogu, kefirze lub serwatce.

Porady dla alergików: osoby z nietolerancją laktozy nie mogą spożywać zwykłych produktów mlecznych. Ale są też produkty mleczne bez laktozy. Na przykład serum mleczne mogą pić osoby z niewielką nietolerancją laktozy, ponieważ zawartość laktozy wynosi zaledwie 1,5 g / 100 ml. Osoby z alergią na mleko krowie mogą spożywać mleko owcze i kozie.